Helsesykepleier

Elever kan snakke med helsesykepleier om kropp, tanker og følelser, venner og familie, kjæreste, sex og prevensjon.

Kontortid på Randaberg vgs:

• mandag kl. 08.30 - 15.00
  • tirsdag kl. 08.30 - 14.00
  • onsdag kl. 08.30 - 14.00
  • torsdag kl. 08.30 - 15.00
  • fredag - ingen tilstede

* Hvis vi ikke er tilstede, vennligst se oppslag på døren.

Hva kan helsesykepleier hjelpe med?

• Spørsmål om kropp, seksualitet og helse
  • Prevensjonsveiledning, kondomer og resept på prevensjon
  • Klamydiatesting, graviditetstesting
  • Problemer hjemme, med venner/kjæreste, på skolen
  • Trakassering, overgrep, voldtekt
  • Bekymringer for deg selv eller andre
  • Kosthold, vansker i.f.t. mat, spiseforstyrrelser
  • Stress, hodepine, søvnvansker
  • Engstelse/angst, nedstemthet/tristhet/depresjon
  • Vanskelige eller vonde tanker

Kom gjerne innom dersom du går og lurer på noe. Hvis vi ikke kan hjelpe deg, kan vi hjelpe deg videre til andre du kan snakke med.

Bestilling av time?

Du trenger ikke bestille time på forhånd, bare stikke innom dersom du trenger noen å snakke med. Samtaler hos helsesykepleier er gyldig fravær.

Dersom du ønsker å bestille tid til en samtale kan du komme innom på kontoret på skolen eller sende en SMS til 458 77 276 (Astrid) eller 458 77 279 (Bente) - husk å skrive navnet ditt i SMS`en slik at vi vet hvem det gjelder. Mobilen sjekkes ikke hver dag, så dersom det er noe som haster kan du ringe helsestasjonen på Randaberg (51 41 42 70), ta kontakt med helsesykepleier på skolen eller fastlegen din.

Timebestilling på nett:  https://bestilling.randaberg.kommune.no/helsesykepleier/

Kontorsted på skolen

Kontoret ligger ved vannstasjonen ved kantinen,  rom 1150. Utenfor døren er det et rødt og et grønt lys.

• Rødt lys på vil si at vi sitter opptatt med en annen elev, og da er det fint om du kommer tilbake igjen senere.
  • Grønt lys vil si at det er ledig.

Skolehelsetjenesten har også skolelege som vi kan henvise videre til. Dette er en tjeneste som er gratis for deg. Skolelegen kan brukes i forhold til p-stav, behandling av klamydia, eller andre ting som det er vanskelig å ta med fastlegen. Dersom du er syk, eller har noe som skal følges opp over tid, må du bruke fastlegen din.

Vi kan også henvise til psykolog gjennom PPT (eller Randaberg kommune om du har bostedsadresse der).

Vi i skolehelsetjenesten har taushetsplikt, noe som vil si at vi ikke har lov til å gå videre med det vi snakker om til lærere, foreldre eller andre. Dersom vi gjennom samtalen ser at det er fare for ditt liv, eller helse - har vi plikt til å bryte taushetsplikten slik at du kan få den hjelpen du trenger.